Štadión Lokomotívy Košice.


Štadión Lokomotívy Košice.

Futbalový klub FC Lokomotíva Košice sa po 24 rokoch v sezóne 2022/23 vrátil na Štadión Lokomotívy v Čermeli. Štadión Lokomotívy Košice v Čermeli patrí k významným miestam v meste Košice. Miesto, ktoré od svojho vybudovania bolo vždy a navždy bude späté s futbalovým klubom Lokomotíva Košice. Štadión bol vždy dôležitý ale aj pre mnoho ďalších športov či spoločenských udalostí a to hlavne pre Medzinárodný maratón mieru, atletické preteky, cyklistické preteky, spartakiádu či pre koncerty alebo cirkevné stretnutia keď najvýznamnejším bola návšteva pápeža Františka v septembri v roku 2021. 

Všešportový areál Lokomotívy v Čermeli bol oficiálne otvorený 15. augusta 1959 a jeho kompletné vybudovanie trvalo 12 rokov, 3 mesiace a 14 dní. Budovať ho začala vtedajšia Telovýchovná jednota ŠK Železničiari Košice hlavne pre potreby futbalového klubu ŠK Železničiari Košice, ktorý založili železničiari v roku 1946. Problémom futbalového klubu bolo v tých časoch futbalové ihrisko v Košiciach, kde by klub hrával svoje domáce zápasy. Futbalový klub ŠK Železničiari Košice po svojom vzniku odohral svoj prvý oficiálny zápas 3. augusta 1946 a to prípravný zápas v Moldave (Moldava - ŠK Železničiari Košice 0:6), no svoj prvý oficiálny domáci ligový zápas v rámci futbalového ročníka 1946/47 musel odložiť, kedže nemal v Košiciach k dispozícií futbalové ihrisko. O vybudovaní štadióna sa rozhodlo na významnom zhromaždení členov klubu 15. januára v roku 1947 o 17.00 hod. Kedže športový klub ŠK Železničiari Sparta Košice bol považovaný za jeden z najviac prosperujúcich na Slovensku, klub v novinách Východoslovenská Pravda verejne oznámil zámer postaviť vlastný štadión. Klub zároveň informoval že má zabezpečený pozemok a celé finančné krytie na výstavbu štadióna.

Krásny pohľad na štadión v Čermeli počas ligového zápasu Lokomotívy Košice.

A tak sa 1. mája 1947 slávnostným pochodom mestom pri príležitosti Sviatku práce, pochodom železničiarov, futbalistov a športovcov klubu ŠK Železničiari Košice a ich fanúšikov, dobrovoľníkov a so stovkami ďalších košičanov s pracovným náradím, s rýľami, krompáčmi či lopatami začala výstavba najväčšieho športového komplexu na východnom Slovensku. Pozemok v Čermeli, vtedy pod názvom Črmelské údolie vlastnili železnice, ktoré vykúpili tieto pozemky na tomto mieste pre potreby novej železničnej stanice, kedže týmto úsekom mala viesť prekládka železničnej trate Košice - Margecany, ako aj na výstavbu malého futbalového ihriska pre klub. Keďže sa prekladka trate neuskutočnila, darovali železnice objekt vo veľkosti 10 hektárov, kde bolo vtedy na okraji Košíc veľké kukuričné pole a kde sa pestovali zemiaky Športovému klubu ŠK Železničiari Košice, ktorý predtým odkúpili železnice za 20 miliónov vtedajších korún. Vlastným úsilím potom vybudovala Telovýchovná jednota ŠK Železničiari Košice a neskoršia Lokomotíva Košice na tomto pozemku futbalový štadión pre 30000 divákov, krytý zimný štadión pre 3000 divákov, kolkáreň ako aj ďalšie športové objekty v tomto objekte. Najprv sa vybudovalo futbalové ihrisko s diváckou bariérou dookola s jedným centrálnym vstupom - neskôr pomenovaným ako Brána borcov, potom pribudlo osvetlenie so štyrmi stožiarmi a následne sa vybudovala tribúna. Potom pribudla elektronická tabuľa. Takýto štadión bol na vtedajšie pomery unikátom, čo sa týka rozlohou pozemku, kapacitou štadióna, osvetlením, elektronickou tabuľou čo zo štadióna robilo jeden z najmodernejších štadiónov v Československu. Na dlhoročnej výstavbe sa podielali ako športový klub ŠK Železničiari Košice, neskôr TJ Lokomotíva Košice s množstvom funkcionárov, organizátorov a pracovníkov, tak i množstvo firiem a podnikov v Košiciach, no najväčšou mierou železnice Československé dráhy a Východoslovenské železniarne Košice. Výstavba bola na začiatku väčšinou manuálna, bez technickej dokumentácie, neskôr však museli prísť architekti s územným plánovaním objektov a na pomoc museli prísť aj mechanizmy. Išlo vtedy o obrovskú plánovanú investíciu za 26 miliónov vtedajších korún z ktorej bola nakoniec investícia za 17 miliónov korún a 15. augusta 1959 pri príležitosti Výročia SNP a Medzinárodného dňa železničiarov bol štadión slávnostne otvorený zápasom reprezentácií vtedajších československých železničiarov TJ Lokomotíva Košice a medzi reprezentáciou železníc z Nemeckej demokratickej republiky s výsledkom 3:0. Na vtedajšie pomery bol štadión Lokomotívy Košice považovaný za jeden z najmodernejších štadiónov v Československu.

Štadión Lokomotívy Košice v Čermeli v čase najväčšej slávy v sedemdesiatych rokoch.

Futbalový klub Lokomotíva Košice hral na štadióne od roku 1959 do roku 1998. V roku 1997 bola existenia klubu na štadióne ovplyvnená snahou vtedajšieho manažmentu konkurenčného klubu 1. FC Košice o získanie štadióna Lokomotívy v Čermeli pre možnosť hrať svoje európske zápasy na štadióne splňujúceho potrebné podmienky, ktoré vtedy nespĺňal mestský štadion VŠA na ktorom vtedy klub 1. FC Košice hrával. Lokomotíva sa tak po existenčných problémoch ktoré súviseli so systematickou likvidáciou klubu zo strany konkurenčného klubu 1. FC Košice po sezóne 1997/98 musela vysťahovať zo štadióna a po záchrane klubu začala pôsobiť v Krompachoch a po roku neskôr na štadióne Spojov na Bardejovskej ulici v Košiciach. A tak na štadióne Lokomotívy v Čermeli vtedy začal pôsobiť konkurenčný futbalový klub bez vzťahu k štadiónu a k jeho histórii a vlastníctvo samostného štadiónu je od vtedajších aktivít v rukách súkromnej spoločnosti Telovýchovná jednota Lokomotíva, a.s. ktorá má odvtedy so štadiónom už len podnikateľské väčšinou nájomné zámery. Na štadióne sa potom paradoxne skončili existencie klubov ktoré Lokomotívu na štadióne vystriedali a to 1. FC Košice, MFK Košice či FC VSS Košice. Od roku 2018 na štadióne Lokomotívy Košice začal pôsobiť futbalový klub ktorý sa po zmene názvu z TJ FK Vyšné Opátske na FC Košice presťahoval z Vyšného Opátskeho. V histórii štadióna Lokomotívy bude preto navždy uvedené, že futbalový klub Lokomotíva Košice bol nútený opustiť vlastný štadión pod vplyvom konkurencie, ktorá nikdy nestála o meno a česť tohto štadióna. Česť a sláva preto nepatrí tímto nájomníkom ale miestu, ktoré je navždy späté s futbalovým klubom Lokomotíva Košice ako aj so športovou a kultúrnou históriou mesta Košice - Štadión Lokomotívy Košice v Čermeli.

Historické dátumy Štadióna Lokomotívy v Čermeli:

Oficiálne otvorenie štadióna:
15.8.1959

Prvý zápas na štadióne: 
15.8.1959 Československo - NDR 3:0
Zápas výberov železničiarov, ČSSR reprezentovala TJ Lokomotíva Košice.

Prvýkrát na štadióne pod umelým osvetlením:
4.6.1960 Spartakiáda

Prvý zápas na štadióne pod umelým osvetlením:
10.9.1961 TJ Lokomotíva Košice - ČH Bratislava 1:3, 12000 divákov

Účinkovania Lokomotívy Košice na Štadióne Lokomotívy v Košiciach v Čermeli:

Sezóna 1959/60 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1960/61 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1961/62 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1962/63 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1963/64 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1964/65 ako TJ Lokomotíva VSŽ Košice
Sezóna 1965/66 ako TJ Lokomotíva VSŽ Košice
Sezóna 1966/67 ako TJ Lokomotíva VSŽ Košice
Sezóna 1967/68 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1968/69 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1969/70 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1970/71 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1971/72 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1972/73 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1973/74 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1974/75 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1975/76 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1976/77 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1977/78 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1978/79 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1979/80 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1980/81 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1981/82 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1982/83 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1983/84 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1984/85 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1985/86 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1986/87 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1987/88 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1988/89 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1989/90 ako TJ Lokomotíva Košice
Sezóna 1990/91 ako FK Lokomotíva Košice
Sezóna 1991/92 ako FK Lokomotíva Košice
Sezóna 1992/93 ako FK Lokomotíva Košice
Sezóna 1993/94 ako FK Lokomotíva Košice
Sezóna 1994/95 ako FK Lokomotíva Energogas Košice
Sezóna 1995/96 ako FK Lokomotíva Energogas Košice
Sezóna 1996/97 ako FK Lokomotíva Energogas Košice
Sezóna 1997/98 ako 
FC Lokomotíva Košice
Sezóna 2022/23 ako FC Lokomotíva Košice

Posledný zápas na štadióne:
24.5.1998 FC Lokomotíva Košice - Inter Bratislava 1:2, 1069 divákov
Gól Lokomotívy: Miljan Pecelj (Srbsko)

Návrat na štadión Lokomotívy spravil futbalový klub FC Lokomotíva Košice počas pôsobenia mimo štadióna aspoň symbolicky, keď na štadióne v Čermeli odohral v nedávnom období svoje dva zápasy ako domáce mužstvo - jeden ligový a jeden pohárový. Klub v tom čase pôsobil v Družstevnej pri Hornáde.

Symbolické návraty Lokomotívy Košice na štadión Lokomotívy: 

Sezóna 2012/13 25.9.2012 Slovenský pohár FC Lokomotíva Košice - MFK Košice 1:3
Sezóna 2016/17 26.8.2016 FC Lokomotíva Košice - FC VSS Košice 0:1

Návrat Lokomotívy Košice na štadión Lokomotívy: 

Sezóna 2022/23 23.7.2022 FC Lokomotíva Košice - FK Spišská Nová Ves 2:2 (0:1)

Veľká vlajka Lokomotívy Košice na štadióne Lokomotívy Košice v Čermeli v jednom z dvoch zápasov kde sa klub vrátil na štadión.

Pohľad na štadión Lokomotívy z Vyhliadkovej veže v Kavečanoch.

Pohľad na štadión Lokomotívy v zápasoch v 70-tych rokoch.

Oficiálne otvorenie štadióna Lokomotívy 15.8.1959.
Naľavo Ľudovít Benický, vtedajší najvyšší predstaviteľ TJ Lokomotívy Košice a jeden zo zakladateľov klubu ešte pod názvom ŠK Železničiari Košice v roku 1946.

Štadión Lokomotívy Košice bez tribúny. Tribúna bola pristavená na pravej strane záberu.

Štadión Lokomotívy Košice s rozostavanou tribúnou.

Štadión Lokomotívy Košice s dobudovanou tribúnou. 

Fotka v novinách Východoslovenská pravda s informáciou o nainštalovaní informačnej tabule.

Informácia v novinách Východoslovenská pravda o výstavbe Štadióna Lokomotívy.

Zverejnenie komentára

Post a Comment (0)