Predstavenie klubu FC Lokomotíva Košice.


Predstavenie klubu FC Lokomotíva Košice.


FC Lokomotíva Košice (Football Club Lokomotíva Košice) je slovenský futbalový klub s bohatou históriou so sídlom v meste Košice. Klub vznikol v roku 1946 ako ŠK Železničiari Košice. Vo svojej histórií klub účinkoval 30 ročníkov v najvyšších futbalových súťažiach v Československu a na Slovensku, z toho 25 ročníkov v najvyššej Československej futbalovej lige a 5 ročníkov v najvyššej Slovenskej futbalovej lige. Po sezóne 2018/19 sa klub po strate sponzora neprihlásil do druhej najvyššej slovenskej futbalovej súťaže a tak sa v sezóne 2019/20 klub prihlásil do piatej najvyššej slovenskej futbalovej súťaže. Klub má ambíciu opäť napredovať a postupnými krokmi sa dostať opäť na futbalové výslnie. Prvým krokom bol návrat klubu na Štadión Lokomotívy v Čermeli v sezóne 2022/23. Ďalšími krokmi sú postup do 3. futbalovej ligy a vybudovanie vlastnej mládežníckej futbalovej akadémie.


Najväčšie úspechy klubu v najvyšších súťažiach sú 3. miesto v sezóne 1951 a v sezóne 1977/78 a 5. miesta v sezónach 1976/77, 1980/81 a 1981/82. Najväčšie úspechy vo svojej histórií však klub dosiahol v pohárových súťažiach a to víťazstvá v Slovenskom pohári v sezónach 1976/77, 1978/79 a 1984/85 a v Československom pohári sezónach 1976/77 a 1978/79. Najúspešnejším obdobím klubu sa preto považuje obdobie rokov 1977 až 1979 kedy po 5. mieste v Československej lige v sezóne 1976/77 a po 3. mieste v sezóne 1977/78, po víťazstvách v Slovenskom a v Československom pohári 1976/77 a 1978/79 a po účinkovaní v Európskych pohárových súťažiach, v Pohári víťazov pohárov a v Pohári UEFA, kde v 1. kole Pohára UEFA v sezóne 1978/79 Lokomotíva v odvetnom zápase zdolala aj talianske AC Miláno 1:0, sa klub Lokomotíva Košice považoval za jedno z najúspešnejších futbalových mužstiev tohto obdobia v Československu.


Najviac zápasov v drese Lokomotívy Košice odohral Gejza Farkaš a to 344 zápasov v 12-tich sezónach. Najviac sezón v drese Lokomotívy Košice odohral Peter Fecko - 13 sezón a z brankárov Stanislav Seman a Anton Flešár ktorí odohrali po 10 sezón. Najlepším strelcom v histórií Lokomotívy Košice je Ladislav Józsa ktorý dal 104 gólov a aj vďaka tomu patrí vôbec k najúspešnejším strelcom v histórií Československa, keď patrí do Klubu ligových strelcov, keď ako 26. v poradí strelil viac ako 100 gólov. Stal sa 3-násobným kráľom strelcov sezóny a to v sezónach 1972/73 (21 gólov), 1973/74 (17 gólov) a 1976/77 (18 gólov). K najúspešnejším hráčom Lokomotívy Košice v jej histórií patrí ďalej Ján Kozák, ktorý v drese Lokomotívy odohral 9 sezón a celkom 206 zápasov a odohral 55 zápasov v reprezentačnom drese Československa a v roku 1981 sa stal najlepším hráčom Československa a v rokoch 1979 a 1980 bol v hodnoteniach o najlepšieho hráča v Československu dvakrát na 3. miestach. S najväčším počtom reprezentačných zápasov je najlepším hráčom Lokomotívy Ján Kozák (55 zápasov za reprezentáciu), Jozef Móder (17 zápasov) a Stanislav Seman (15 zápasov). K tomu treba prirátať reprezentačné štarty na Olympijských hrách, ktorých majú najviac hráči Stanislav Seman (13 zápasov), František Kunzo (11 zápasov) a Ivan Čabala (9 zápasov). Stanislav Seman a František Kunzo sú zároveň držiteľmi zlatých olympijských medailí v Moskve 1980. Cenné kovy z ďalších vrcholných futbalových turnajov z hráčov Lokomotívy Košice majú - zlato Jozef Móder a Pavol Biroš ako držitelia titulu majstra Európy v Belehrade 1976 či Ján Kozák a Stanislav Seman a to bronz z Majstrovstiev Európy 1980. V širšej nominácií na Majstrovská Európy 1976 bola aj ďalšia osobnosť Lokomotívy Košice Dušan Ujhely, ktorý v drese Lokomotívy odohral 181 zápasov a dal 30 gólov a ktorý je držiteľom najrýchlejšieho hetriku v histórií Československej futbalovej ligy a to 3 góly za 3 minúty a 30 sekúnd. Za Lokomotívu Košice hrali istý čas aj slávni hráči Adolf Scherer Viliam Schrojf.


Klubovými farbami klubu FC Lokomotíva Košicemodrá a biela s výnimkou obdobia, kde sa za klubové farby považovali aj modrá a červená. Symbolmi klubu v jeho logu boli už od jeho vzniku v roku 1946 modro-biele pruhy a futbalová lopta ako symbol futbalového klubu. Tradičným pre Lokomotívu Košice v jeho logu bol vždy symbol okrídleného železničného kolesa ako symbol klubu založeného na železničiarskych tradíciách. Symbol okrídleného železničného kolesa sa vrátil do loga klubu po 15-tich rokoch v sezóne 2019/20.

Zverejnenie komentára

Post a Comment (0)